Friday 1 September 2017

문장의 5형식 (4형식, 완전타동사)






















4형식은 "주어+동사+(직접)목적어+(간접)목적어"로 이루어진 문장입니다.
목적어는 명사만 가능하며 여기에 쓰이는 동사는 "완전타동사"입니다.




4형식을 만드는 동사를 수여동사라고도 하며 
어떤 것을 주고받는 의미를 가졌습니다.
이런 동사들은 목적어가 두개(직접목적, 간접목적) 필요로 합니다.





앞에서 설명한 것처럼 명사에는 명사역할을 하는 대명사, 동명사, 
명사구, 명사절 등을 포함합니다.




🚣


두개의 목적어란 다음과 같습니다.
빨간색은 직접목적, 파란색은 간접목적입니다.

I gave her the book.
나는 그녀에게 책을 주었다.
I found her a good job

내가 그녀에게 좋은 직업을 구해 주었다.
He teaches his friends French.
그는 친구들에게 불어를 가르쳐주었다.
He showed me the way.
그가 내게 길을 가르쳐주었다.
Mother bought me the book.
어머니가 내게 책을 사주었다.
She wrote him her phone in his notebook.
그녀가 그의 공책에 그녀 전화번호를 적어주었다.
His uncle left him a big fortune
그의 삼춘이 그에게 큰 재산을 남겨주었다.

4형식의 대표적 동사들로는
teach, call, lend, read, make, leave, buy, ask, bring, show, hand, give, send, write 
같은 것들이 있습니다.




그외에도 "~~에게 ~~을 해주다"라는 의미를 가진 신조어들도 4형식문장이 가능합니다.

He faxed me the document.
그가 내게 서류를 팩스로 보내주었다.
She is going to email Kim her pictures. 
그녀가 김에게 사진을 이메일로 보내줄 예정이다.




🚣


직접목적어와 간접목적어 순서는  바꿀수 없습니다.

I gave her the book.
I gave the book her. (X)
나는 그녀에게 책을 주었다.

He teaches his friends French.
He teaches French his friends. (X)
그는 친구들에게 불어를 가르쳐주었다.

He showed me the way.
He showed the way me. (X)
그가 내게 길을 가르쳐주었다.


🚣


직접목적어와 간접목적어 순서바꾸면 3형식 문장이 되고 직접목적어였던 명사앞에 전치사가  필요합니다.

3형식으로 전환할 때 사용되는 전치사 to가 필요한 동사 : give, pay, bring, hand, sell, send, deny, lend, show, teach, tell, tend 등

My father gave me his car as a graduation gift.
My father gave his car to me as a graduation gift.
아버지가 졸업선물로 그의 차를 내게 주었다.

She handed him the letter
She handed the letter to him.
그녀가 내게 편지를 넘겨주었다.

John taught me how to drive.
John taught how to drive to me.
존이 내게 운전을 어떻게 하는지 가르쳐주었다.

🚣

for가 필요한 동사 : buy, choose, get, find, make, cook, order, pay 등.

I bought her a new dress.  
I bought a new dress for her
나는 그녀에게 새 드레스를 사주었다.

Her parents are eager to find her a good teacher.
Her parents are eager to find a good teacher for her
그녀의 부모들은 그녀에게 선생님을 구해주기 열성이다.

I'm going to make you a list.
I'm going to make a list for you.

🚣

of 혹은 from이 필요한 동사 : ask, demand 등.

He asked me a question
He asked a question of me
He asked a question from me.
그는 내게 질문 하나를 했다.

They demanded him money.
They demanded money from him.
그들은 그에게 돈을 요구했다.

🚣

on이 필요한 동사 : play, impose, bestow, confer 등.

He played me a trick.
He played a trick on me
그가 내게 묘기 하나를 보여주었다.

The king imposed the people heavy taxes.
The king imposed heavy taxes on the people.
왕이 국민들에게 무거운 세금을 매겼다.

The chairman conferred him a degree.
The chairman conferred a degree on him.
총장이 그에게 학위를 수여했다.


🚣


3형식으로 전환되지 않는 동사들도 있습니다.

This desk cost me $200. (O)
This desk cost $200 for me. (X)
이 책상은 2백불 들었다.

Please, forgive me what I have done. (O)
Please, forgive what I have done for me. (X)

제발 내가 한 일을 용서해 주세요.

That will save him a lot of trouble. (O)  
That will save a lot of trouble for him.  (X)
그것 때문에 그는 많은 수고가 줄었다.

I envy him his patience. (O)  
envy his patience of him. (X)
나는 그의 참을성이 부럽다.


🚣


 do가 4형식으로 쓰이면 다음과 같습니다.

A few years in the army would do you good. (4형식)
A few years in the army would do good to you. (3형식)
군대 몇년 있는것이 너에게 좋은 알이 될것이다.

It wouldn't do you any harm to comb your hair from time to time. (4형식)
It wouldn't do any harm to you to comb your hair from time to time. (3형식)
가끔 머리 빗어도 손해볼일 없다.

 he did us a big favour by postponing his departure for a couple of weeks. (4형식)
 he did a big favour to us by postponing his departure for a couple of weeks. (3형식)
그는 출발을 몇주 연기함으로 우리에게 호의를 베풀었다.


🚣


take도 4형식으로 자주 사용됩니다.
"It takes+사람+시간+ to 부정사" =  "It takes +시간+ for+ 사람+ to 부정사"

It takes Jill an hour to get ready for school in the morning. (4형식)
It takes an hour for Jill to get ready for school in the morning. (3형식)

It took him ten years to become a lawyer. (4형식)
It took ten years for him to become a lawyer.
그가 변호사가 되는데 십년 걸렸다.

It will take you $500 to by the computer. (4형식)
It will take $500 for you  to by the computer. (3형식)
그 콤퓨터를 사는데 그에게 5백불이 들것이다.






No comments:

Post a Comment

토론토 가볼만 한 곳 1 (Scarborough Bluffs)

  토론토에 오시면 꼭 들러봐야 할곳을 골라 봤습니다. 캐나다오시면 도움이 되기를 바랍니다. 첫편으로 토론토 동쪽에 있는 호숫가 공운 Bluffer's Park을 소개합니다.